مفاهیم کلی در سرطان و شیمی درمانی
نوشته شده توسط : سلیمانی مفدم

پرستار با درک درست این پروسیجر تشخیصی لازم است که به بیمار اطلاعات لازم را رائه داده و همکاریهای لازم را برای تسهیل در انجام کار و وارد نشدن آسیب بیشتر به بیمار به او آموزش بدهد.

در مرکز درمانی ما بیوبسی مغز استخوان در داخل بخش  با انجام بی حسی موضعی انجام میشود.سایر نمونه برداریهای بافتهای داخلی در مرکز تصویربرداری و زیر گاید سونوگرافی انجام میشود.

پاتولوژیهای دستگاه گوارش معمولا" با آندوسکوپ گرفته میشود. همچنین نمونه مثانه و مجاری ادراری با سیستوسکوپ گرفته می دادن اطلاعات نحوه انجام کار از اظطراب بیمار کاسته و او را روی برنامه خاصی متمرکز میکند شود.

درمان شیمی درمانی و یا رادیوتراپی و یا ترکیبی از اینها با توجه به جواب پاتولوژی شروع میشود.

بعد از انجام ارزیابی های تشخیصی که بسته به نوع ناراحتی بیمار متفاوت می باشد، برنامه درمانی برای بیمار در نظر گرفته میشود.

اولین انتخاب در اغلب سرطانها جراحی است مگر اینکه توده سرطانی به مرحله پیشرفته ای رسیده و قابل جراحی نباشد.

در برخی موارد برخی از توده های سرطانی به صلاحدید جراح قبل از جراحی یک دوره شیمی درمانی میشوند تا توده کمی کوچک شده و از چسبندگی آن به ارگانهای حساس کاسته شود .در این حالت شیمی درمانی یک نوع آماده کردن تومور برای جراحی است.

گاهی هم بعد از جراحی بیمار به شیمی درمانی معرفی میشود و گاهی هرسه درمان جراحی و شیمی درمانی و رادیوتراپی برای بیمار تعیین میشود که قصد ورود به جزئیات این موضوع را نداشته و در بحثهای آینده به مقدار لزوم و موردی به آن پرداخته خواهد شد.

درمان انتخابی سرطانهای خون و لنف برنامه شیمی درمانی است.البته برای لنفوم در موارد خاص که گره لنفاوی بزرگ شده موجب آزار و اذیت بیمار میشود برنامه جراحی برای برداشتن گره لنفاوی خاص در نظر گرفته میشود اما درمان اصلی لنفومها شیمی درمانی است که اگر به موقع تشخیص داده شده و تحت برنامه درمانی خوب قرار گیرد ، نتیجه خوبی حاصل میشود.

در کل ، کلید واژه درمان سرطان تشخیص به موقع است با این وجود برخی از سرطانها نسبت به برخی دیگر با درمانهای موجود تا الان نتیجه بهتری می دهند.

شیمی درمانی واژه ای است که تیپ ظاهری و قیافه خاصی از فرد کاشکسیک  با موهای ریخته را برای مردم تداعی میکند.

شیمی درمانی به خودی خود یک روش درمان با دارو بوده و یک درمان تهاجمی و دردآور نیست.

شیمی درمانی با داروهای خوراکی هم انجام میشود اما آنچه ما در بیمارستان انجام میدهیم ، نوع تزریقی آن است که از طریق وریدی و اغلب در محلولی از سرم انجام میشود.

استاندارد شیمی درمانی این است که فرمول تجویز شده از شیمی درمانی توسط فارماکولوژیست تهیه و آماده و توسط پرستار به بیمار داده شود اما در مرکز درمانی ما، پرستاران کار فارماکولوژیست را نیز انجام میدهند

اولین کار در شیمی درمانی رعایت اصول محافظتی است.که در قسمت بعدی به عوارض و محافظت خواهیم پرداخت.

عابدینی - پرستار بخش شیمی درمانی




:: موضوعات مرتبط: مطالب تئوری پرستاری , بیماریها , ,
:: بازدید از این مطلب : 1242
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: